Protoss
Brak obrazka
Brak Obrazka Assimilator (protoss)
Assimilator służy siłom Protossów do wydobywania gazu vespiańskiego . Samo postawienie Assimilatora nie spowoduje jednak wydobycia. Do odbierania gazu z Assimilatora używać możemy jedynie Probów. Budynek ten może powstać jedynie na zródle gazu - na gejzerze.

W oryginalnym StarCrafcie po wyczerpaniu zródła gazu, można było jeszcze pozyskiwać gaz w sladowych ilosciach (1 kurs Probe = 2 baryłki gazu ). W StarCrafcie 2 po wyczerpaniu gazu nic już nie wydobędziemy i budynek można zniszczyć.
Brak Obrazka Cybernetics Core (protoss)
Główna korzyscia z wybudowania Cybernetics Core jest możliwosć budowania jednostek Stalker oraz Disruptor w posiadanych Gatewayach. Budynek ten, podobnie jak w oryginalnym StarCrafcie, odblokowuje budynki drugiego poziomu takie jak Stargate, Twilight Council i Robotics Facility, ponadto można w nim wynalezć ulepszenie pozwalajace na transformację Gateway do Warpgate. Jeżeli Protoss buduje armię oparta o jednostki latajace to własnie w Cybernetics Core może ulepszyć ich pancerz oraz siłę ataku. Wszystkie te cechy sprawiaja, że jest to jeden z kluczowych budynków w bazie Protossa i w meczach multiplayer często jest budowany zaraz po wybudowaniu pierwszego Gateway’a.
Brak Obrazka Dark Shrine (protoss)
Dark Obelisk odblokowuje jednostkę Dark Templar. Jest to zmiana w porównaniu do oryginalnego Starcrafta, ponieważ w SC2 mamy dwa osobne budynki odblokowujace Dark Templara (Dark Shrine) i High Templara (Templar Archives). Poprzednia nazwa budynku to Dark Obelisk.
Brak Obrazka Dark Shrine (protoss)
Fleet Beacon odblokowuje jednostki Carrier i Mothership. Niestety nie ma dokładnych informacji na temat tego budynku, można podejrzewać, że podobnie jak w oryginalnym Starcrafcie będzie on pozawalał na ulepszenia umiejętnosci statków latajacych Protossa, takich jak na przykład, dodatkowe 4 Interceptory dla Carriera, czy niektóre umiejętnosci Mothership
Brak Obrazka Forge (protoss)
Podstawowy budynek badawczy Protossów. Jest wymagany, by wybudować Photon Cannon. Jednak, jego główna funkcja jest możliwosć rozwoju ataku i umocnienia pancerza dla piechoty oraz budynków (dostępne sa 3 poziomy umocnienia).
  • Ground Weapons - rozwija umiejętnosć ataku jednostek naziemnych
  • Ground Armor - rozwija opancerzenie jednostek naziemnych i budynków
  • Plasma Shields - podnosi wytrzymałosć bariery energetycznej wokół wszystkich jednostek Protossów
  • Brak Obrazka Gateway (protoss)
    Zdolnosć Protossów do manipulowania czasem i przestrzenia daleko wyprzedza i przekracza ograniczony poziom zrozumienia tego zjawiska przez inne rasy. Gateway to struktura posiadajaca możliwosć otwarcia horyzontu zdarzeń, przez który militarne siły Protossów moga "przeskoczyć" z ojczystej ziemi wprost na pole kosmicznych konfliktów. Operacja ta wymaga jednak fenomenalnych ilosci energii, tak jak wszystkie struktury Protossów, Gateway może funkcjonować wyłacznie zasilany poprzez psioniczna matrycę stworzona przez sieć Pylonów lub Phase Prismów. Podstawowym i jedynym zadaniem Gateway jest przywoływanie, prawie wszystkich dostępnych dla rasy Protossów jednostek naziemnych. Jednostki te to Zealot, Stalker, Nullifier, Immortal, High Templar i Dark Templar, jednak wszystkie one oprócz Zealota wymagaja wczesniejszego wybudowania odpowiedniego budynku (np. Cybernetics Core w przypadku jednostek Stalker i Disruptor). Nowoscia w porównaniu do oryginału, jest możliwosć ulepszenia Gateway do Warpgate, ulepszenie to jest dostępne po wynalezieniu w Cybernetics Core. Ponieważ Gateway przywołuje jednostki które stanowia główna siłę w armii Protossa, takie jak choćby Zealot, często możemy zobaczyć naprawdę pokazna ich ilosć.
    Brak Obrazka Nexus (protoss)
    Nexus jest sercem bazy Protossów. Kluczowy budynek, gdzie budować możemy Proby, i do którego Proby zbieraja minerały i gaz. To tutaj także wybudujemy flagowy statek powietrzny Protossów - Mothership. Tylko ten budynek mamy do dyspozycji przy starcie gry multiplayerowej, zatem bronić go trzeba za wszelka cenę.
    Brak Obrazka Null Circuit (protoss)
    Null Circuit odblokowuje jednostkę Colossus oraz pozawala na ulepszenia jednostek budowanych w Robotics Facility. Niestety nie ma pełnych informacji na temat tego budynku, można podejrzewać, że możliwe ulepszenia to zwiększony zasięg ataku Colossusa, oraz zwiększona prędkosć Observera i Warp Prism.
    Brak Obrazka Obelisk (protoss)
    Obelisk to nowosć w Starcrafcie 2. Posiada on wszystkie cechy zwykłego pylona, jednak dodatkowo ma trzy zdolnosci: Argus Link, Null Shield i Proton Charge. Zdolnosci te pozwalaja na nowe strategie macro, jak i taktyki micro. Maksymalna ilosć energi psionicznej Obelisk wynosi 200.
  • Argus Link pozawala na doładowanie jednostek rzucajacych „czary” w energie psioniczna, obecnie ilosć energii przekazywanej wynosi 75 na sekundę.
  • Proton Charge jest umiejętnoscia obszarowa, która sprawia, że wszystkie proby w zasięgu jej działania, przez pewien czas zbieraja jeden minerał więcej niż normalnie, co ogólnie przyspiesza wydobycie minerałów. Umiejętnosć kosztuje 50 energii i trwa 30 jednostek czasu.
  • Shield Regeneration - regeneruje tarcze jednostek Protossów.
  • Umiejętnosci usunięte:
  • Null Shield pozwala na chwilowe ukrycie jednostki własnej jak i sprzymierzonej, umiejętnosć ta działa na wszystkie jednostki sprzymierzone, nie tylko na jednostki Protossów, tak więc jest możliwe np. chwilowe ukrycie Siege Tanka. Koszt umiejętnosci wynosi 50, a czas nie jest dokładnie znany, jednak wiadomo, że jest on krótki.
  • Brak Obrazka Photon Cannon (protoss)
    Photon Cannon jest budynkiem obronnym Protossów. Potrafi atakować zarówno cele naziemne jak i powietrzne. Jest to także podstawowy detektor Protossów. W poczatkowej fazie projektowania gry budynek ten nazywał się Phase Cannon i miał zdolnosć do przenoszenia się ale tylko w obrębie sieci energetycznej wytwarzanej przez Pylony.
    Brak Obrazka Pylon (protoss)
    Pylony sa niezbędne w każdej bazie Protossa. Po pierwsze dostarczaja energii pobliskim budynkom, a po drugie pozwalaja na przywoływanie dodatkowych jednostek gdy mamy już wybodowane Warp Gate. Funkcjonalnosć Pylona w porównaniu do oryginalnego Starcrafta nie uległa zmianie. W wypadku gdy zniszczymy Pylon, na którego energii opierały się inne budynki (np Stargate czy Gateway), wówczas budynki te staja się nieaktywne i nie można w nich niczego wytwarzać.
    Brak Obrazka Robotics Facility (protoss)
    Robotics Facility jest budynkiem, który jest w stanie przywołać na prawdę ciężki sprzęt na pole walki. To tutaj przywołuje się jednostki takie jak Colossus, Observer czy Warp Prism.
    Brak Obrazka Stargate (protoss)
    Stargate pozwala na budowę jednostek latajacych Protossa. W porównaniu w oryginalnym Starcraftem, Stargate daje graczowi większe korzysci od razu po wybudowaniu, dajac dostęp do niewielkiej jednostki Phoenix, oraz bardzo silnej jednostki Void Ray. Aby odblokować jednostkę Carrier, podobnie jak w pierwszym Starcrafcie trzeba wybudować Fleet Beacon. Okręty bojowe Protossów potrzebuja znacznie mocniejszego połaczenia w celu zmaterializowania niż może dostarczyć standardowa wersja Gateway'a. Ogromne Stargate zdolne sa do przywoływania okrętów z orbity planetarnej czy też z niewyobrażalnie dużych odległosci swietlnych, aby pojawiły się na powierzchni planety. Wzniesienie jednej lub większej ilosci struktur tego typu stanowi bezapelacyjny sygnał, że baza taka staje się głównych punktem, w którym rozpoczna się działania ofensywne. Poniższy fragment, stanowi wyciag z raportu przygotowanego po akcji przez pilota: Aarona Keeblera, pomaga on zaakcentować gwałtownosć, z jaka Protossi zdolni sa do zmiany swojej pozycji strategicznej podczas kosmicznego konfliktu:

    „Była to mała placówka, Nexus, Assimilator i kilka Gateway'i. Dowódca nie chciał ryzykować życia Marrines w starciu z działami, które ukryto na szczycie klifu, więc wysłał mnie i chłopaków, aby sprowadzić trochę „smierci” z powietrza. Pierwsze uderzenie: zniszczylismy kilku ich robotników i znaczaco uszkodzilismy Pylony zasilajace działa. Niestety my także oberwalismy dosć porzadnie, więc udalismy się do bazy w celu dokonania wszelkich niezbędnych napraw. Jakże wielkie było nasze zdziwienie, kiedy po powrocie wszystko w miejscu pierwszego starcia uległo dramatycznej zmianie. Naszym oczom ukazały się dwa ogromne Stargate'y, z których jak pszczoły z ula wydobywały się mysliwce i okręty bojowe wroga. Zaatakowalismy ich wszystkim, co mielismy, w rezultacie, czego udało mi się powrócić do bazy... jedynie na jednym silniku i połowie skrzydła. Kilka minut pózniej rozpętało się prawdziwe piekło na ziemi... W przestrzeni powietrznej naszej bazy pojawiły się jednostki bojowe wroga i zapoczatkowały prawdziwa apokalipsę - nasza baza doznała niewyobrażalnych zniszczeń. Zaczynam mysleć, że pozwolili mi uciec z miejsca pierwszego starcia jedynie po to, aby udać się za mna w poscig...”
    Brak Obrazka Templar Archives (protoss)
    Analogicznie do pierwszej częsci Starcrafta Templar Archives odblokowuje jednostkę High Templar oraz umożliwia ulepszenia do niej: Psi Storm i Khaydarin Amulet (zwiększa ilosć energii High Templara o 50).
    Brak Obrazka Twilight Council (protoss)
    Ten budynek odblokowuje jednostkę Immortal, oraz budynki Dark Shrine i Templar Archives. Dodatkowo w Twilight Council można ulepszać niektóre jednostki produkowane w Gateway: Blink dla Stalkerów i Szarże dla Zealotów.
    Brak Obrazka Warp Gate (protoss)
    Funkcjonalnosć Warp Gate podobna jest do Gateway: obie formy otwieraja horyzont zdarzeń. Jednakże protossiańskie siły korzystajace z Gateway musza znajdować się w bliskiej odległosci od budynku, tymczasem te przyzwane przez Warp Gate moga zostać przetransportowane w dowolny fragment pola walki, jaki obejmuje psioniczna matryca. Podczas kolokacji z mobilnym Warp Prismem, Warp Gate pozwalaja Protossom na bezprecedensowa elastycznosć w taktycznym rozlokowaniu swoich oddziałów. Warp Gate pozwalaja przetransportować armię Protossów bezposrednio na linię frontu, natychmiastowo wysyłać obrońców do obleganych placówek czy błyskawicznie formować grupy szturmowe w nieoczekiwanych sektorach galaktycznego konfliktu. Dowódcy wrogich sił musza nieprzerwanie mieć się na bacznosci i wypatrywać Warp Prismów penetrujacych ich linie obrony. W innym przypadku może spotkać ich niemiła niespodzianka: cała zgraja Protossów zostanie desantowana tuż na progu naszej bazy! Ulepszanie z Gateway trwa naprawdę szybko, ale wymaga wczesniejszego wynalezienia w Cybernetics Core, ponadto istnieje równie szybka możliwosć powrócenia do postaci Gateway. Ulepszenie daje graczowi jedna niezmiernie przydatna możliwosć Warp-in, dzięki której jednostki moga być przywoływane wszędzie tam, gdzie jest energia pochodzaca od Pylonów, Dark Pylonów i Warp Prism. Dodatkowo przywołanie następuje znacznie szybciej, niż w Gateway, jednak po tej operacji budynek musi odczekać normalny czas budowy jednostki, aby wybudować kolejna. Jednostka przywoływana jest około 5 sekund i w tym czasie jest widoczna w miejscu przywoływania, a tym samym wrażliwa na ataki (tak więc w przypadku gdy nasza baza jest atakowana, a jednostki przeciwnika sa już w srodku i atakuja budynki lepsza opcja może okazać się posiadanie Gateway, ponieważ przywołana jednostka jest gotowa do ataku i w trakcie przywoływania nie może być atakowana). W innych wypadkach jednak, Warpgate jest znacznie przydatniejszy od Gateway, i w połaczeniu z np. Warp Prism daje możliwosć przywoływania jednostek praktycznie wszędzie tam gdzie sa potrzebne, co znacznie zwiększa zdolnosci mobilne armii Protossa.